Andeløp

Publisert av Lars Olav Renslo den 11.10.22.
Folkefest
Det var knyttet stor spenning til årets andeløp på grunn av lav vannstand. Men en telefon til Hafslund Eco resulterte i mer vann i elva slik at endene kom i mål, riktignok med god hjelp av ungdommer som stilte frivillig som hjelpere med river. De fulgte med hele veien ned elva og gav endene en dytt om de satte seg fast.
Det ble spennende i innspurten med målgang ved Elveparken der to ender knivet om seieren. Marius Skovhus Skulason (14) stakk av med førstepremien på 10.000 kroner, som måtte brukes innen en time i en av de lokale butikkene i bygda. 90 flotte gevinster var gitt av det lokale næringslivet.
Folkefesten i det fine været ble en suksess med salg av kaffe, brus og kaker. Lokale krefter stod for underholdning med dans og konserter av Elisabeth Walker, Målfrid Breivik, Tuva Huseby, Jostein Huseby og Sarah Sandanbråten, stødig ledet av konferansier Jan Erik "Jansen" Thorberg.
Pengegave
Den store overraskelsen kom i form av en sjekk på 70 000 kroner gitt av Nesbyen Lions Club ved President Aud Helen Solberg. Det ble en følelsesladet stund der daglig leder Lene Tollefsen Rodegård takket for den rause gaven. "Tusen takk! Jeg er fortsatt ganske overveldet, og har ikke helt klart å lande", sa Rodegård etter overrekkelsen av sjekken.
Lionsklubben har fulgt Midlands Children Hope Project i Zimbabwe siden 2013.
Totalt har klubben gitt 250 700 til prosjektet som Lene Tollefsen Rodegård etablerte i Norge sammen med familie og venner som sponsorer. Målet var å dekke skolegang til barna på et barnehjem, men bistanden de gir nå omfatter også hjelp til gatebarn og fattige familier.
I dag betaler prosjektet skolegang for 128 barn, to barnehjem og ett dagsenter for gatebarn. Det er etablert 48 mikrobedrifter. Gjennom mer enn 10 års erfaring i organisasjonen forteller Rodegård at de i dag har tre lokasjoner de arbeider ut fra: Dagsenteret for gatebarn i byen Gweru, Barnehjem i townshipen Mkoba og Samfunnssenter i townshipen Mkoba.
De jobber også med planlegging av et samfunnssenter, med god hjelp av Ingeniører Uten Grenser og Arkitekter Uten Grenser. Alle pågående prosjekter skal driftes fra Samfunnssenteret, der lokalbefolkningen skal få hjelp til å klare seg på egen hånd. Det blir blant annet klasserom og helsestasjon for kvinner. Videre ønsker vi å ta modellen vår videre til flere lokalsamfunn, forteller Rodegård.