Nesbyen Hornmusikklag fikk sjekk

Publisert av Lars Olav Renslo den 11.10.22.

I forbindelse med frivilligåret i Norge inviterte frivilligsentralen til konsert og feiring i samarbeid med Nesbyen kommune.

Etter åpningskonsert av Nesbyen Hornmusikklag, ble leder av korpset, Vigdis Røragen kalt fram av avtroppende president, Eivind Haga fra Nesbyen Lions Club. Med seg hadde Haga en sjekk på ti tusen kroner.

– Dere har vært et svært viktig bidrag i bygdas kulturliv gjennom mange år, sa Haga, som husket godt at korpset også kom til bygda Tunhovd der han vokste opp.

– Dere har gjennom alle år stilt opp med konserter og arrangement til stor glede for tilhørere, ikke bare i egen bygd, men også i flere av nabobygdene når disse ikke hadde egne korps.

Overveldende

Røragen sier at det var overveldende å få dette bidraget som er et viktig tilskudd til korpsets virksomhet.

– Lions sitt bidrag hjelper oss svært godt til driften av korpset. Vi er virkelig takknemlige over denne støtten.

Kasserer i hornmusikklaget, Tom Christoffersen sier at det er kostbart å drive korps. Det trengs midler til innkjøp av blant annet noter og instrumenter, og til ulike arrangementer og konserter. Korpset benytter også en profesjonell dirigent. Ståle Abrahamsen kommer fra Asker en dag hver uke til øving med korpset.

– Vi er heldige som har kunnet knytte til oss en slik kapasitet, sier Christoffersen.

– Korpsets hovedsponsor er Skue Sparebank gjennom tre-års avtaler, og vi mottar også noe gjennom Norsk Tippings Grasrotandel. Trygg Forsikring bidrar også med midler. Vi har 8-10 sponsorer fra det private næringsliv, som også er til stor hjelp, forteller Christoffersen.

– Vi er i dag 23 aktive medlemmer, men rekruttering står på agendaen. Vi trenger nye musikanter, gjerne i 30 til 40-års alderen, avslutter Christoffersen.

Nesbyen Hornmusikklag

Det vi i dag kjenner som Nesbyen Hornmusikklag ble stiftet så tidlig som i 1891. Den gang fikk det nystiftede laget navnet «Hødnblåseran» og bestod av seks mann. Det var flere nesninger som meldte seg, men seks ble tatt ut. Johannes Høva var en av de som ønsket å være med, men han ble nektet av sin far ettersom far hans mente at hornblåsingen ville gjøre han «tuteigd» (utstående øyne).

Det var den musikkinteresserte Otto K. Rømcke, og hans sønn Edvard Rømcke som tok

initiativ til å starte Hødnblåseran, og korpsets første dirigent ble sønn til Myllarguten, Audun Torgerson.

Bjørn Gulbrandsen